Search

YEAR IN SEARCH 2021: TECHNOLOGIE EN HYBRIDE WERKEN

Google publiceerde deze week de Year in Search 2021. Google presenteert aan het einde van het jaar de meest populaire zoekopdrachten en trending topics. Het bewogen jaar en de (technologische) ontwikkelingen zien we terug in dit overzicht. Wij kijken in dit artikel naar de trends op het gebied van technologie en gadgets.  

TECHNOLOGIE

Het zal niemand verbazen dat Microsoft Teams en Zoom hoog scoren in de lijst met populaire zoekopdrachten op het gebied van technologie. Stefan: “Wij zien dat iedereen door corona ineens aan de slag is gegaan met Teams. Nu het hybride werken steeds meer vorm krijgt, zien we dat organisaties steeds meer ontdekken dat in Teams meer kan dan alleen videobellen en vergaderen.” Ook concurrent Zoom scoort hoog in de lijst met trending topics. “Het voordeel van Microsoft is natuurlijk dat de producten en diensten bekend zijn. Zeker programma’s als Microsoft Outlook, Word en Excel zijn de standaard in het bedrijfsleven. Het is voor gebruikers een kleine stap om Microsoft Teams aan het softwarepakket toe te voegen.” vertelt Stefan Zijlstra. 

HYBRIDE WERKEN

Het hybride werken biedt werknemers en bedrijven een hoop voordelen, maar 2021 liet ook zien hoe afhankelijk we zijn van de technologie om ons werk te doen en contact met elkaar te houden. Zo laat de Year in Search 2021 zien dat we druk zochten naar meer informatie over de grote WhatsApp storing in oktober. Niet alleen WhatsApp werd getroffen door de storing: ook Facebook en Instagram werden door de storing getroffen. KPN merkte op dat het SMS-verkeer door deze storing direct een flinke boost kreeg.  

TRENDING TOPICS

Technologie

1) iPhone 13
2) WhatsApp storing
3) Microsoft Teams
4) CoronaCheck-app
5) Zoom
6) Vodafone storing
7) FIFA 22
8) Wombo AI
9) Clubhouse
10) Among Us 

Bron: Google 

iPHONE 13

Ook de iPhone 13 scoort goed in de Year in Search. Apple introduceerde tijdens het Apple Event de nieuwste iPhones, iPads en Apple Watches. iPhone-liefhebbers kijken uit naar de events en de introductie van de nieuwste gadgets, dus het is zeker geen verrassing dat Apple met de iPhone 13 op de eerste plaats in deze categorie is beland. 

CLUBHOUSE

Op het gebied van sociale netwerken wist Clubhouse te scoren door het gebruik van audio. Zeker na een lange dag videobellen en -vergaderen vinden mensen het prettig om even alleen te moeten luisteren. Ook andere sociale netwerken zetten door deze ontwikkelingen steeds meer in op audio.