HYBRIDE WERKEN: FLEXIBEL THUIS EN OP KANTOOR WERKEN
Hybride werken is een combinatie van op kantoor en op locatie (thuis) werken die werknemers veel ruimte en vrijheid biedt. Het is een trend die mede door de coronacrisis een enorme boost heeft gekregen. Hybride werken heeft de toekomst. De juiste technologische tools en oplossingen zijn onmisbaar om altijd en overal met elkaar samen te kunnen werken. Wij bespreken in dit artikel niet alleen de nodige technologische oplossingen, maar delen ook een aantal praktische tips om van het hybride werken een succes te maken.
VOORDELEN VAN HYBRIDE WERKEN
Hybride werken heeft voordelen voor bedrijven én werknemers. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld kiezen voor een kleiner en (kosten)efficiënt pand. Het kantoor van de toekomst wordt anders ingericht met aandacht voor efficiënte en flexibele werkplekken en ruimtes die in het teken van sociale activiteiten en verbinding staan.
Flexibiliteit en vrijheid zijn voor werknemers de belangrijkste voordelen van flexibel op kantoor en thuis werken.
HYBRIDE WERKEN: DE UITDAGINGEN
Natuurlijk kent ook het hybride werken unieke uitdagingen. Niet alleen moeten de systemen en devices zijn afgestemd op deze manier van werken. Flexibiliteit en vrijheid betekent dat communicatie nóg belangrijker wordt. Niet alleen om samen aan projecten te werken, maar ook om met elkaar in contact te blijven.
Wij spraken met teamleider Marloes van der Meer over hybride werken en hoe leidinggevenden kunnen zorgen voor teams die hybride werken.
“Wat ik belangrijk vind als leidinggevende is om ook met de collega’s die vanuit huis werken goed contact te blijven houden zodat ze weten dat ze bij het team horen. Zelf bel ik geregeld even met een collega. Niet alleen om het werk te bespreken, maar ook om bijvoorbeeld even te vragen hoe het weekend is geweest. Het is belangrijk dat je als leidinggevende blijft communiceren. Ook met je collega’s die vanuit huis werken.”
DE MUST-HAVE TOOLS VOOR HYBRIDE WERKEN
“Wij werken met verschillende tools om flexibel samen te kunnen werken. Naast e-mail en telefoon gebruiken wij Microsoft Teams en het Qboard van Coligo desktop. Ik werk hier veel mee zodat ik direct kan zien of ik iemand kan doorschakelen naar een collega of dat deze telefonisch in gesprek is. En in de gedeelde agenda’s in Microsoft Outlook kan ik precies zien welke collega’s aan het werk zijn en welke afspraken gepland staan. In de toekomst verwacht ik dat we nog meer met Microsoft Teams gaan werken om met elkaar te communiceren als team, zodat we een belangrijke melding gelijk met elkaar kunnen delen en de klant goed kunnen ondersteunen.”